Review: mijn kind wil Minecraft! Kopen of niet?

Zo’n 2,5 jaar geleden ontdekte Floris Youtube op onze televisie. Natuurlijk is hij een kind van deze tijd en hoefde ik hem niet uit te leggen hoe hij dit programma moest bedienen (echt bizar hoe snel kinderen alles leren). Alsof hij het al jaren beheerste, ging hij instinctief naar het zoekveld en zocht ‘Mijnkravd’ op. Hij had namelijk vriendjes op school horen praten over dit spel en dat wilde hij wel eens met z’n eigen ogen ontdekken.

De dagen, weken en maanden vlogen voorbij, waarin hij het ene Minecraft-filmpje aanvulde met het volgende filmpje. Zijn kennis over het spel groeide en zo ook zijn interesse. Tja, als vader kun je dan niet anders dan voor zijn 6de verjaardag een Nintendo Switch cadeau geven. Zijn eerste spel? Je raadt het al: Minecraft.

Minecraft is het meest verkochte spel aller tijden op Tetris na (meer dan 100 miljoen exemplaren verkocht) en beschikbaar op vrijwel ieder platform (smartphone, Nintendo, XBOX, Playstation en voornamelijk op de computer). Maar is dit spel wel leuk? Hoe zit het met geweld? Is het een domme verslaving of leert m’n kind er ook nog iets van? Het oogt zo saai, zit er wel uitdaging in?

Zoals de bekende filosoof Aristoteles ooit zei: “Don’t fear, Ferry is here!”. Precies, ik zal deze vragen voor jullie beantwoorden en het spel, vanuit ouderlijk oogpunt, beoordelen. Na het lezen van dit artikel weet jij of Minecraft ook is aan te raden voor jouw kind.

1. Minecraft verbetert het oplossingsgericht denken

Zodra je een nieuwe wereld aanmaakt (een ‘landje’ volgens Floris) in Survival-modus, dien je snel een schuilplek te maken waar je in de nacht kunt overleven. Want zodra het donker wordt, ontwaken er verschillende soorten monsters die niets liever doen dan de speler aanvallen. Wanneer je begint, word je ergens willekeurig op de wereld geplaatst. Dit kan in de jungle zijn, maar ook een open vlakte, een woestijn of hoog in de bergen. Aangezien een dag in Minecraft in werkelijkheid maar 10 minuten duurt, moet de speler snel schakelen om een schuilplek, wapens en eten te vinden, om zo te kunnen overleven in het wild.

2. Ze leren de basisprincipes van verschillende grondstoffen

Heb je hout nodig om een huis te maken? Dan dien je toch echt eerst wat bomen om te hakken. Een boom geeft namelijk stammen en daarvan kun je planken maken. Planken kun je gebruiken om bijvoorbeeld stokken, hekken, trappen of houten wapens te maken. Heb je een houten huis gemaakt en wil je glazen ramen toevoegen? Verzamel dan flink wat zand en stop dat in een oven om glas te maken. Vergeet niet dat een oven kool nodig heeft om het verbrandingsproces in gang te zetten. Kool kun je vinden als je gaat mijnen (steenkool) of door hout te verbranden (houtskool).

Ook op het gebied van voedsel leren kinderen waar ze alles kunnen vinden. Zo heb je hout en wol nodig om een bed te maken. Even een test voor jou als superpapa: waar komt wol vandaan? Juist, van een schaap. Wanneer je een schaap doodmaakt (ahhh), krijg je 1 wol en natuurlijk rauw schapenvlees. Maar wanneer je een schaap knipt met een schaar, dan blijft de schaap in leven en krijg je 2 wol als beloning. Zodra de vacht weer is aangegroeid, kun je de schaap wederom knippen voor 2 wol. De speler dient dus weloverwogen keuzes te maken, doden of in leven laten. Schapen geven wol, koeien geven leer, kippen geven veren en eieren, bomen geven hout en elke groente heeft z’n eigen voordeel.

Daarnaast zijn er tijdens het mijnen in grotten ook verschillende grondstoffen te vinden, die je nodig hebt om bijvoorbeeld sterkere kleding of wapens te maken. Zo vind je in de grotten koper, ijzer, goud, diamant en nog veel meer. Hoe sterker de grondstof, hoe zeldzamer deze is om te vinden.

3. Het stimuleert de creativiteit

Alles kan in Minecraft, zolang jouw kind maar op het idee komt (of het idee ‘pikt’ van andere spelers wereldwijd). Wil je een klein middeleeuws huisje bouwen met een schattige boerderij of juist een ultra moderne villa? Leef je uit! Bouw je liever een immens groot piratenschip of misschien wel een enorme achtbaan? Niets houd je tegen!

In Minecraft kun je in plaats van ‘Survival-modus’ ook een wereld starten met ‘Creative-modus’. Je hebt dan direct alle grondstoffen uit het spel onbeperkt tot je beschikking, je kunt vliegen en bent onsterfelijk. Ideaal voor spelers die graag willen bouwen, ontdekken en niet elke avond rekening willen houden met de monsters die verschijnen.

Floris z’n huis, gemaakt in augustus 2021

4. Het spel leert je kind om zelf doelen te stellen

Het leuke aan Minecraft is dat het spel geen vast doel heeft, je kunt niet ‘winnen’. Als je kind besluit om de komende 2 uur schapen te verzamelen, dan is er niemand in het spel die daar iets van vindt. Duikt je kleine wereldreiziger liever de grotten in om grondstoffen te verzamelen? Vooral doen (pas wel op voor monsters in de grotten)!

Er is geen verplichte route die je moet bewandelen, niet een einddoel dat je moet halen, geen tijdsdruk. Je kind kan zelf bepalen hoe hij z’n tijd besteedt in Minecraft. Het gevoel dat je kind zelf de touwtjes in handen heeft, is belangrijk voor zijn/haar ontwikkeling. In de ‘echte’ wereld zijn er al zoveel regeltjes en verplichtingen waar ze aan moeten voldoen en bepalen wij als ouders

5. Lezen en schrijven wordt een pretje, zelfs in het Engels

Minecraft kun je in het Nederlands spelen, maar de meeste filmpjes op Youtube zullen in het Engels zijn (voornamelijk de ‘tutorials’). Toen Floris begon met spelen, wist hij niet wat een ‘pickaxe’ was en waar hij ‘carrots’ kon vinden. Inmiddels weet hij de woorden die hij leert op Youtube uitstekend te koppelen aan de Nederlandse vertaling op zijn Nintendo. Het gebruik van de Engels en Nederlandse taal wordt dus enorm gestimuleerd en de woordenschat van je zoon of dochter zal enorm toenemen.

Ferry: “Hey, liep daar nou een tijger tussen de bomen?”
Floris (toen 6 jaar): “Zucht, dat is geen tijger. Dat is een Ocelot!”
Ferry: “…………….. Uhm, ja, dat wist ik ook wel …”

In Minecraft kun je tevens houten bordjes maken en daar zelf een tekst op schrijven. Daar zat een aantal jaar geleden ook nog wat ruimte voor verbetering in:

6. Je kind wordt beter in wiskunde, reken daar maar op

Als ik naar Floris kijk (en anderen kinderen waarmee hij Minecraft speelt), zie ik dat ze voortdurend onbewust bezig zijn met rekenen. Dit is ook nodig om beter te kunnen worden in het spel.

Even een voorbeeldje:
Floris wil 15 boekenkasten maken om de kracht van zijn betoveringstafel (enchantment table) te maximaliseren. Per kast heeft hij 6 planken nodig en 3 boeken. Maar voor elk boek dat hij wil maken, heeft hij 3 papier en 1 leer nodig. In totaal moet hij dus 90 planken, 135 papier en 45 leer zien te verzamelen.

Los van de hoeveelheid spullen die hij moet verzamelen, is hij bezig met het berekenen hoe groot een woning moet worden om al z’n spullen in op te bergen. Speelt hij met vriendjes? Dan moeten ze de gevonden spullen eerlijk verdelen, dus ook als je 294 ijzerstaven hebt. Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen, waarin je kind zal moeten hoofdrekenen op een speelse manier. Mooi meegenomen toch?

7. Geen fan van bloed en doodslag? Minecraft biedt geweldloos spelen

De zorg van elke ouder: hoeveel geweld zit er in een computerspelletje? Nou, ik heb goed nieuws voor jullie hoor. Minecraft is in de basis al niet heel gewelddadig. Natuurlijk moet je in de nacht (of overdag in grotten) monsters verslaan met je zwaard of pijl en boog, maar daar zal geen druppeltje bloed bij komen kijken. Wanneer een monster verslagen wordt, dan verdwijnt deze met een klein knalletje en een rookwolkje. Dit geldt ook wanneer je kind ervoor kiest om in het spel dieren te doden voor de productie van vlees.

Vind je dit alsnog te gewelddadig? Dan kun je instellen dat er in je wereld geen monsters ‘spawnen’, oftewel opduiken in het speelveld. Zo hoef je in principe niemand te doden. Het is ook niet verplicht om dieren te doden voor eten. De speler kan zich ook voeden met brood, gebakken aardappelen, wortels en andere groentes, een vegetarische levensstijl dus.

8. Geduld is een schone zaak

Eerder beschreef ik dat je in ‘Creative-modus’ onbeperkt alle voorwerpen en grondstoffen tot je beschikking hebt. In ‘Survival-modus’ dient de speler zelf alles te verzamelen en dat kan soms lang duren. Heb je, net als het eerdere voorbeeld, 45 leer nodig? Dan zul je veel koeien moeten doodmaken. Dit kan door ze te zoeken in de natuur, of ze te laten paren (door ze eten te geven). Zo creëer je meer koeien, die je kunt doden voor leer zodra ze volgroeid zijn. Ook het verzamelen van grondstoffen voor het bouwen van een groot huis, kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen.

Je kind zal dus moeten leren om geduld te hebben, ze kunnen niet alles direct krijgen. Sommige taken in het spel zijn ook niet altijd leuk om te doen (een uur houthakken bijvoorbeeld), maar wel noodzakelijk als je verder wilt komen. Doorzettingsvermogen wordt altijd beloond. Dat is een perfecte leerles, ook in Minecraft!

Eindoordeel

Eindoordeel
9 10 0 1
Minecraft is absoluut een geweldig spel voor kinderen, zowel voor jongens als voor meisjes. Ze leren veel van vrijwel alle aspecten dat het spel te bieden heeft en het biedt een enorm groot scala aan opties en bezigheden.
9/10
Total Score
  • Cijfer